E-commerce, albo jak kto woli, zorganizowany i sprofesjonalizowany handel w internecie, wyrósł na jedną z podstawowych branż współczesnej gospodarki. Od wielkiej „bańki dot-comowej”, która na chwilę przystopowała marzenia o błyskawicznym rozwoju internetu minęło już znacznie ponad dwadzieścia lat. W tym czasie handel w internecie miał aż nazbyt wiele czasu, aby odbudować sentyment konsumentów. Trzeba przyznać, że jak najbardziej tak się właśnie stało. Pytanie tylko, czy obecna sytuacja to wszystko, na co stać e-commerce, czy raczej, jak przedstawiono to w tytule niniejszego artykułu, czeka nas dalszy rozwój tej branży. Postarajmy się znaleźć odpowiedź na przedmiotowe pytanie! Zapraszamy do wnikliwej lektury!
Jeżeli chodzi o rynek polski, musimy wskazać, że poza znanymi i lubianymi gigantami branży, jak Polska długa i szeroka, cechuje się mnóstwem pomysłowych, niewielkich i mocno zindywidualizowanych sklepów internetowych, prowadzonych przez różnorakich przedsiębiorców prowadzących te biznesy w zróżnicowanej pod względem prawnym formie. Często są to jednoosobowe działalności gospodarcze wpisane do scentralizowanej Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Inne są zaś spółkami prawa handlowego lub spółkami cywilnymi. Tak czy inaczej, chcemy zwrócić uwagę na to, że polska branża e-commerce to nie tylko Ci najbardziej rozpoznawalni „giganci”, ale również, a może przede wszystkim – unikalne, prowadzone z pasją i zawzięciem prywatne przedsięwzięcia. A to doskonale świadczy o przyszłości! Na wielkie brawa zasługują te sklepy, które mają zróżnicowaną gamę produktów. Weźmy dla przykładu ekspresy do kawy. Są, jak wiadomo, takie ekspresy jak chociażby ekspres jura, ale mamy przecież możliwość kupna również i ekspres franke. Najlepiej jest zaś, jeżeli – idąc za przykładem ekspresów do kawy, e-commerce oferuje także usługi pokrewne, takie jak coraz bardziej popularna dzierżawa ekspresu.
Innych, rzadko kiedy przedstawianym aspektem jest to, jak łatwo dostępne i względnie, relatywnie tanie jest oprogramowanie służące do prowadzenia sklepu internetowego, w tym zorganizowania sprawnego kontaktu z kupującymi, zaopatrzenia logistycznego, czy zapewnienia wysyłek, zwłaszcza jeżeli dany sklep zajmuje się wysyłką tak dużych przedmiotów jak na przykład kanapy czy komody. Obecnie nawet nieposiadający znaczącego kapitału na start przedsiębiorca bez trudu może uruchomić odpowiedni sklep internetowy i zmierzyć się z trudnościami, jakie bezsprzecznie i tak prędzej czy później pojawią się na jego biznesowej drodze. Tak czy inaczej, wyżej wspomniana łatwość wejścia w ten segment sprawia, że można przewidywać raczej rozwoju, niż „zwijania” się branży internetowej.
Pozostaje jeszcze trzeci istotny aspekt, a mianowicie równoległy do dynamicznego powstawania coraz to nowych sklepów internetowych istotny, mocno zauważalny rozwój branży marketingowej, ze szczególnym uwzględnieniem potężnych social mediów i coraz to nowych, bardziej efektywnych technik pozycjonowania organicznego. Również i one w bardzo dynamiczny sposób wspomagają rozwój sfery e-commerce i sprawiają, że obecny stan nie jest jeszcze wszystkim, na co stać sklepy internetowe. Zatem, możemy się spodziewać, że w miarę upływu czasu będą powstawać coraz to nowsze przedsięwzięcia komercyjne w sieci!